fredag 1 augusti 2008

Allt om barn

Kan inte DN sluta länka till den här konstiga sajten "Allt om barn"? Det är alltid så lockande rubriker om vad man kan hitta på med bröstmjölk, till vad man ska göra när barn tittar på porr, så jag är liksom tvungen att läsa.

Så fortsätter jag läsa jag runt lite på sajten - läser krönikor till "utskällda" kärnfamiljens försvar, om hur det ska gå när morföräldrarna en dag inte orkar ställa upp, och hur det kan vara om ens barn kommer ut som homosexuella.

Men efteråt känner jag mig alltid lite smutsig. Som om jag hade tittat på porr.

Det är något som inte stämmer med "Allt om barn". Eller så är det jag som inte ingår i det diskursiva system de talar till. Jag förstår nämligen inte. Och det är inte det här med barn jag inte förstår, för det förstår jag mycket väl och har alltid förstått, men det är allt det här runtomkring.

Det jag inte förstår, är allt det här som "Allt om barn" inte förklarar, som de utgår från att alla förstår. Självklarheter, premisser, värdegrunder. Och det är inte det att jag går in för att ifrågasätta, grejen är att jag verkligen inte förstår fastän jag verkligen vill. Som det här med Familjen.

Men jag förstår verkligen inte. Vad är en Familj för något, enligt "Allt om barn"? Hur uppstår den? Och vilka har en sån?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar