tisdag 18 november 2008

Lokalpatriot

Det bor en lokalpatriot i mig. Den kommer bara fram när jag är i Danmark.

Jag var i Köpenhamn i helgen och skyltar och tidningar var som vanligt fulla av felstavningar och ordvitsar. Bussparkering stavar de "busparkering", spelautomaten marknadsförs som "Pitten - spilleautomat med kontant udbetalning" och att hunden ska kopplas skrivs "hund i snor".

Med risk för att låta som en svennebanan går det inte heller att förstå talad danska. Vi ringer fem vandrarhem och tio hotell och det är fullbokat överallt. Någon säger i andra änden av luren att det är fullt på grund av något som händer under lördagen. Men eftersom det inte går att förstå vad personen säger förstår vi inte vad det var för något som hände.

Det går omkring en massa folk som är vitklädda från topp till tå på Köpenhamns gator. Vi gissar på att det är någon match. Jag frågar tre vitklädda 20-åringar som väntar på en taxi på gatan varför de har vita kläder.

De berättar att det är en stor technofest på en arena i stan. 27 000 personer från hela Skandinavien kommer och festar. Festen heter något med "white party".

Då förstår jag inte bara varför hotellen är fulla, jag förstår också att jag tillhör en helt annan subkultur än dem som går på technofest. Jag tillhör en subkultur som inte klär sig i vitt.

Den här helgen lärde jag mig också att det funkar bättre att prata engelska än svenska i Köpenhamn, att danskarna börjar äta julbord av hjärtans lust redan i mitten av november och att ett "smörrebröd" är en liten skiva rågbröd med så mycket pålägg att själva brödet inte syns.

Samt att vispgrädde heter "piskeflöde". Det är en direktöversättning av tyskans "Schlagsahne", och det om något är ett bevis för att Danmark ligger närmare Tyskland än Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar