söndag 30 november 2008

Deprimerad, arbetslös och sjukskriven

Jag har en vän som skulle gå på personlig intervju för att eventuellt komma in på den prestigefulla utbildningen. Före dess fick han skriva en levnadsbeskrivning, som ligger till grund för intervjun sedan. Efter intervjun pratade han om hur han tänkte:

"Jag bestämde mig redan innan för att inte prata i termer av att jag haft depression och ångest. Jag bestämde mig för att inte heller prata om att jag legat på sjukhus eller ätit antidepressiv medicin. Istället använde jag ord som "jag gick igenom en svår period", "jag var lite nere", "jag gick på samtal och sedan mådde jag bättre".

Jag har en annan vän som skulle gå på anställningsintervju. Vi tränade på eventuella intervjufrågor dagen innan. När det kom till frågan "vad gör du just nu?" poängterade jag vikten av att framställa sig som en aktiv person. Jag gav henne följande råd: "Säg såhär: jag frilansar, jag sysslar med ett bokprojekt, jag jobbar extra som vårdbiträde, jag vidareutbildar mig på den här välrenommerade skolan". Jag underströk att hon inte skulle använda termer som arbetslös eller ge dem bilden av att hon var sysslolös på något sätt.

Jag är alldeles för medveten om att om vi ska spela på deras planhalva, måste vi prata som dem. Vi måste prata så att de förstår. Vi måste använda deras språk. Varje intervju är ett språktest, där vi måste få godkänt för att ha ett existensberättigande i deras värld.

Jag vet att det är så, men jag hatar det. Dessutom: om vi någonsin ska komma till den punkten där ordet depression inte längre får folk att skruva på sig; om vi ska komma till den dagen när ordet arbetslös inte längre signalerar inaktivitet, och att det skulle vara något dåligt - då måste vi ju börja använda de orden.

Det kan till och med vara så att orden deprimerad, ångest och sjukskriven är vad bög och homosexuell var igår och vad flata fortfarande är - i alla fall i arbetssökarsammanhang. Och om man någonsin ska komma ifrån hetsen och den regelrätta nazismen i vad som är önskvärt hos en människa i dessa sammanhang, är det hög tid att vi tar de orden tillbaka.

1 kommentar:

  1. Tyvärr känner jag igen det alt för väl.

    Vi skall spela på deras plan men vi som varit sjukskrivna för olika grader av utbrändhet eller andra problem får inte komma tillbaka och spela.

    SvaraRadera