lördag 4 augusti 2007

Forgot about Timbo

Lite väl högt upp på listan över vilka låtar jag och Eazy-E lyssnar på mest ligger "Forgot about Dre" med Dr Dre och Eminem. En låt med ett i ärlighetens namn hyfsat fult beat, stenhård text av Dre och en obegriplig gästrap av Eminem. Jag har hunnit fundera mycket på texten genom åren och också hunnit missuppfatta vad det är Dre egentligen rappar om. Jag trodde till exempel att Dre rappar följande:

Now that I got SNOOP COMPANY
everybody wanna come to me
Like they've got something to seize

Men det är bara som jag trodde. I själva verket rappar han:

Now that I got THIS LITTLE COMPANY
everybody wanna come to me
Like they've got something to seize


Och det låter så mycket mindre coolt, så mycket mindre hårt.

Men, min textmissuppfattning har i alla fall lett mig in på nästa spår. Jag tänkte alltså att Dr Dre menade att alla ville komma till honom nu, inte för honom som person, utan för att han nu var så mycket tuffare för att han var kompis med Snoop Dogg. Nu är det ju inte så. Men en sak är säker, och det är är det här med Timbaland. Now that I got Timbo company liksom. Vem skulle annars tycka Nelly Furtado var tuff? Hur långt skulle Justin kommit utan Timbo? Klart Fergy drömmer om lite Timbaland company. Om jag var Justin Timberlake skulle min nästa singel lugnt handla om hur alla dissade mig innan jag blev producerade av Timbaland. Typ; nu när Timbo gör ett pausnummer på min turné, då passar det. Innan dess, när jag var en töntig pojkbandsstjärna med misslyckad blondering, då ville ni minsann inte hänga med mig!

För allt Timbaland rör vid verkar ju bli till guld. Eller, han är som hönan som värper guldägg i den där sagan. Hönan värper guldägg på löpande band, ändå är det inte nog. Jag tror att snart kommer någon vilja slakta hönan för att få ut allt guld på en gång.

Eller så kommer hönan slakta sig själv i ett anfall av prestationsångest.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar