onsdag 26 september 2007

En marockan i stan

Jag undrade länge var de håller hus egentligen, marockanerna. Ständigt frågade jag mig; varför träffar jag bara på iranier hela tiden och aldrig en landsman? Men efter att ha hängt väldigt intensivt både dag och natt på ställen där man fördriver tid har jag börjat förstå vilka cirklar de rör sig i. Ni behöver inte heller leta längre, TBHL har listan på var du hittar en marockan i stan!

6. Södra bar.

5. Carmen. Det är servitören jag menar. Och min farbror, om han skulle råka vara där.

4. Friskis&Svettis gym vid Ringen, Skanstull. Jag misstänker att en del av dem som jag tror är marockaner är libaneser, men hey, alla blev vi koloniserade av Frankrike.

3. Gröna linjen från Gullmarsplan och söderut, alla linjer.

2. Cozy, även känt som gamla café Eden, hörnet Folkungagatan / Götgatan. Sommar som vinter. Både på cafét och just själva gathörnet och övergångsstället från t-banan är det stor chans att höra den omisskännliga marockanska dialekten.

1. Söderhallen biljard på Hornsgatan. När man kommer ner här förflyttas man på en sekund till ett biljardhak i typ Casablanca. Minus alkoholen, plus cigarettrök. Annars det ultimata stället för en genuin marockansk stämning. Att alla också är grymmare än dig på biljard är något man får räkna med i sammanhanget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar