tisdag 22 april 2008

Bor jag på gruppbostad?

I min lägenhet har jag, bredvid ett handikappanpassat badrum, ett smalt städskåp. Därinne finns förutom mina städgrejer ett litet skåp i skåpet.

Ja, ni hörde rätt. I mitt städskåp finns nämligen något som är inget mindre än ett medicinskåp. Åbäket är i plast i någon slags svartgrå nyans, har tillhörande nyckel och allt och är helt oanvändbart till något annat ändamål än just mediciner.

Men varför, varför, Stiftelsen Hotellhem i Stockholm, har ni ett låsbart medicinskåp i en lägenhet som tydligt är avsedd för vuxna, normalbegåvade människor? Är det meningen att det ska komma en liten människa och ge mig min medicin varje morgon och sedan låsa skåpet så jag inte okynneskäkar upp den, eller?

Om det är detta som är meningen, varför har ingen talat om för mig att det är en gruppbostad jag bor på? Och framförallt, vart har mina vårdare hållit hus sen jag flyttade in?

Så, idag tröttnade jag på att ha ett överfyllt städskåp med ett tomt irritationsmoment till medicinskåp inuti. Jag skruvade loss det och la in ett till hyllplan istället.

Men tillfredsställelsen låter vänta på sig. Jag har nämligen ingenstans att lägga medicinskåpet. Det är lika överbelamrat överallt i min lägenhet.

Det enda jag kan komma på är att bära ner skiten till receptionen och lägga fram den till snubben som sitter och stirrar på alla som går in och ut ur huset och säga; här, jag behöver inte det här. Jag har för fan jobbat på gruppbostad, och tänker inte bo i en själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar