fredag 4 april 2008

Hur gör man i en liggvagn?

Om bara några timmar ska jag ta tåget till Umeå för att hälsa på en kompis. Det tar lite drygt tio timmar att åka dit, så jag bestämde mig för att ta nattåget. När jag bokade biljetten ställdes jag inför valet att ta antingen "sittplats" eller "liggplats". Jag vill ju försöka sova, så jag valde liggplats. Jag ställer mig dock frågande till att det kallas "liggvagn". Det gör mig orolig för vilken typ av aktivitet som kommer försiggå i kupén på natten. Man kunde också välja typ av kupé, och alternativen som fanns var "damkupé" eller "mixad kupé". Det fanns dock inget alternativ som hette "herrkupé". Är detta månne ett uttryck för Veolia Transports bögskräck? Man kan verkligen undra om homofoba inställning är något de vill att deras varumärke ska förknippas med! De verkar dock ha en mer tolerant inställning till flator än till bögar i och med att man erbjuder "damkupé". Jag försökte välja damkupé, men detta alternativ var till min stora besvikelse fullbokat. Detta betyder att jag har framför mig en tio timmar lång tågresa i en så kallad "mixad kupé". Jag är inte helt bekväm med detta. Jag är något pryd av mig och tycker att hela situationen känns lite främmande och jobbig.

Jag undrar också vad det är för dresscode i en mixad kupé på nattåget. Sover man i pyjamas, med långa ärmar och ben för att uppträda så kristet som möjligt? Eller är det okej att sova i t-shirt och trosor? Kanske kommer alla andra sova i jeans? Ska man borsta tänderna och göra sin nattoalett? Kan man använda tandtråd inför sina medpassagerare? Kommer jag kunna göra min dagliga meditationsövning inför alla där? Och, framförallt, ska man byta om inför fem främlingar av allehanda kön?

Efter mycket funderingar har jag kommit fram till att den mest passande klädseln för denna resa är en så kallad velourdress; typ mjukisdress men i sammetsliknande material. Denna kan man ha på sig när man åker till tåget, och sedan behöver man inte bekymra sig om att byta om överhuvudtaget.

Synd bara att jag inte äger en sådan.

4 kommentarer:

  1. Hur gick det då? Blev det ett desperat inköp av allehanda plyschplagg eller klarade du dig utan den?

    SvaraRadera
  2. Jag bytte om på toa, till mjukisbyxor och t-shirt. För jag vet inte vart man köper plyschkläder, annars hade jag köpt direkt!

    SvaraRadera
  3. Du kan få ett snyggt kit på tradera för 50:-

    http://www.tradera.com/LINNE_I_KROSSAD_PLYSCH_STR_M_-auktion-58842165

    http://www.tradera.com/LINNE_I_KROSSAD_PLYSCH_STR_M_-auktion-58842165

    Det är bara att börja bjuda.

    SvaraRadera
  4. Det här med Damkupé och mixad kupé är inget som Veolia har hittat på utan det infördes någon gång i början av 90-talet av SJ. Tidigare fanns det bara mixad kupé i liggvagn. Även SJ har mixad och damkupé men inte herrkupé. Beställer man däremot sovkupé så är det damkupé och herrkupé men inte mixad kupé.

    SvaraRadera