lördag 26 april 2008

När Järvalyftet kom till Stadshagens Ungdomsbostäder

Trots att Stadshagen tillhör välbärgade Kungsholmen, fanns här fram tills ungefär den 25:e januari i år ett hus vida känt för stök, snusk och slitna interiörer. Dessutom svartuthyrning, invandrare, socialbidragstagare, dublettlägenheter - fenomen som annars bara förknippas med områden kring de tunnelbanestationer som ligger längre ut på blå linjen.

Stadshagens ungdomsbostäder förvaltas av Stiftelsen Hotellhem i Stockholm, och jag börjar misstänka att de låtit sig både inspireras och korsbefruktas av Järvalyftet. Svenska Bostäder, en annan hyresvärd i "samhällets tjänst", vill med Järvalyftet bland annat skapa "fastighetsförvaltning i toppklass" samt "högt anseende och status".

Och Stiftelsen Hotellhem i Stockholm har verkligen tagit till sig dessa ledord. De gamla hyresgästerna sades upp eller flyttades till andra anläggningar. Ut med det gamla och fula, in med det nya och fina! Socialbidragstagare ut, medelklassungar som stått för länge i bostadskön in! Och sedan började renoveringen.

Bort med klottret "Alisha hjärta Özz" på hissdörren, bort med sopnedkasten och dublettlägenheterna - in med svindyra ettor och en överbemannad reception med personal som med hökögon betraktar alla som går in och ut.

Dock befinner vi oss i skrivandets stund fortfarande i förvandlingens tid. Huset är fortfarande under ombyggnad, och renoveringen har ännu inte nått källaren, tvättstugan och grovsoprummet. Så, när jag gick och källsorterade blev jag häromdagen vettskrämd av två påtända män som satt och rökte på bakom lådorna avsedda för kartonger. Jag såg dem inte förrän jag var inne på att sortera mina konservburkar och fick en smärre chock. "Ursäkta om vi skrämdes, vi gömmer oss för vår bror!" sa de snabbt.

Men ursäkta mig, ni kommer inte kunna gömma er länge till. När ni minst anar det kommer Järvalyftet och slår till, med full kraft. Och då åker barnet ut med badvattnet, utan undantag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar