onsdag 9 april 2008

Magiskt tänkande

Jag tycker det borde finnas en varningstext på min teve. Den har dåligt inflytande på mig. Eller, jag kanske borde välja några andra program att fastna för. Mitt förhållande till Cesar i "Mannen som talar med hundar" känns lite destruktivt. Problemet är att Cesar, liksom Oprah Winfrey, förespråkar magiskt tänkande, men när han pratar om det låter det som vedertagen psykologi. Och jag går på den lätta.

Ett exempel. I måndagens program var det med en ung tjej med en liten knähund, en pekinges. Pekingesen hade börjat bli aggressiv och bitas, och stjäla ägarens nagelfil ur handväskan och vägra släppa den. När Cesar kommer till undsättning berättar tjejen att hon hade en pekinges när hon var liten som hette Teeny, som var jätteaggressiv och otrevlig. Tjejen berättar i tårar att hon alltid hade tänkt sig att vad som än hände skulle hon aldrig låta någon hund hon hade bli som Teeny. Och nu var det på väg att hända!

Cesar småler vist och säger; du fokuserar på fel sak. Om du fokuserar på det du absolut inte vill ska hända, kommer just det att hända, för att det är där du lägger din "energi". Du utstrålar negativ energi, och det känner hunden av.

Jag tror som sagt på vad Cesar säger, och jag applicerade genast det här tänkandet på en situation i mitt eget liv. Jag berättar hur jag tänker för en kompis, som avfärdar det med följande "det där stämmer inte. Det där är vad min psykolog kallar för magiskt tänkande. Det är typ vidskepelse, det funkar inte så".

Nej, det funkar fan inte så. Men fatta vilken ångest man kan ge folk genom att tuta i dem att om dåliga saker händer dem, beror det på att de själva "tänkt fel". Känns som att den grejen i fel händer lätt kan eskalera till tvångstankar.

För övrigt är det just magiskt tänkande som promotas i den filmen "the Secret", som Oprah varmt rekommenderar att man ska leva sitt liv efter. Denna film har också Marie Picasso döpt sitt album efter. Jag kan också rekommendera "the Secret", men då som ett fint exempel på pseudovetenskap.

1 kommentar:

  1. Tycker att det låter som att den här Pekingnesen skulle må gott av lite aqua float/floating rest. 1,5 timme/vecka i flyttanken skulle göra susen. Även hundar och andra djur kan bli stressade och reagera negativt på all press och alla krav som ställs på både dem och deras ägare.

    SvaraRadera