måndag 1 december 2008

Jul med Sanna, Shirley och Sonja!

Jag är hemma och sjuk och fastnar framför "Jul med Sanna, Shirley och Sonja" på TV4. Det kändes som ett bra alternativ, jag har något av en fetisch för julsånger och tänkte att jag kanske skulle få utlopp för den här.

Men det är något med den här typen av program som får mig att bli helt rastlös. Det är något med den speciella visuella estetiken - Sanna Nielsen, Shirley Clamp och Sonja Aldén är alla uppklädda i vad som ser ut som Åhléns och Lindex samlade kollektion av högtidskläder och glitterplagg. De är lite lagom folkhemssexiga sådär i svart sammet och glansigt tyg med paljetter. Det verkar vara en hel del vaselin på linsen också, om man får uttrycka sig så.

Det är också något med den mycket speciella musikaliska estetiken. Julmusik i TV4:s regi ska nu av hävd inte innehålla något oväntat, opolerat eller banbrytande. Musiken verkar vara tänkt att fungera som en kuliss. Den passerar så obemärkt i mina örongångar att jag undrar om den någonsin ens har varit där. Allting är så "vackert" och "ljuvt" att det blir helt menlöst.

Mellan konsertscenerna berättar Sanna, Sonja och Shirley om vad de känner inför julen och vilka julsånger de gillar mest.

Föga förvånande älskar de julen. Julen betyder mycket för dem. En kommer också från en troende familj. Det är mycket sång och julglädje i deras familjer. Julen är så mysig. Det är så härligt när det blir mörkt och man får börja tända levande ljus, och yada yada.

Nähä? Säger ni det! Vad förvånande! Och ni trivs bra ihop också, säger ni? Jag är helt chockad... not!

Jag blir inte särskilt provocerad, bara trött och uttråkad. Jag inser att jag önskar mig ett julkonsertprogram på TV4 som är lite för smaklöst och avklätt - lite för djupa urringningar, lite för korta kjolar, lite för tajta byxor. Jag önskar mig mindre läppglans och mer färgglatt smink. Jag önskar att Shirley Clamp sa som det var: "Jag HATAR julen! Det är en högtid när jag inte är i centrum, och det är skittråkigt".

Jag önskar att Sonja Aldén sa: "Jag växte upp med två psykiskt labila crackheads till föräldrar. På julen blev vi slagna gul och blå. Min bästa jul när var vi blev omhändertagna av socialen. Jag ser det här programmet som en chans att ta revansch på de där perfekta snorungarna i min klass som mobbade oss och aldrig såg hur svårt vi hade det."

Jag önskar att Sanna Nielsen sa: "Egentligen vill jag sjunga om sex, och inte om julen. Mina stora förebilder är Mariah Carey och Linda Lampenius. "

Jag önskar att någon någon gång skulle våga ta ut svängarna och där det verkligen behövs - under julen.

2 kommentarer:

  1. men shirley växte ju faktiskt upp med en alkad mamma som socialen gjorde hembesök hos mest hela tiden. så att hon nu börjat gilla julen kanske man får se som ett framsteg.

    SvaraRadera
  2. Då får jag ta tillbaks det där om Shirley... Synd bara att hon inte pratar om det i TV4:s mysiga soffa.

    SvaraRadera