tisdag 9 oktober 2007

Buffalo soldier



80-talsmodet har repriserats färdigt, och vi är nu inne på början av 90-talet. Året är fortfarande 2007, men jag hade svårt att förstå det när jag såg Din Sko: s annons inför hösten i en tidning. Det var bilder på flera såna där svarta halvhöga kängor med grov sula och lite random spännen här och var. Jag förflyttades direkt till mellanstadiet och blev tvungen att vända blad när jag insåg att jag kände ett spirande begär efter skor av den typen - jag som egentligen tycker alla skor utom sneakers är fula. Om jag vågade skulle jag lugnt klä mig som Will Smith i Fresh Prince, med en touch av tidiga Seinfeld och Vänner. Både snyggt och bekvämt, det var den tidens ledord för modet det.

Det var inte så länge sedan vi satt och skämdes i grupp över tightsen och de för stora tröjorna vi hade på mellanstadiet. Nu heter samma kläder leggings och oversized tröjor och är lika normalt att ha på sig som jeans. Därför borde jag verkligen våga klä mig som Jerry Seinfeld och Elaine. Om sanningen ska fram är jag nog på väg dit, och det är inte ett dugg modigt. Jag kommer bara se ut som alla andra.

Riktigt våghalsigt vore däremot att föregå recyclingstrenderna och klä sig som en kickers. Eftersom detta mode förekom under slutet av 90-talet, kommer det bli inne igen om en sådär sju år kanske. Vilket enligt modelogiken betyder att det är så ute det kan bli just nu. Så om du någon gång under de närmast dagarna skulle se någon med:

Svarta jazzbyxor,
färgglad Champion-tröja,
plastiga Fila-skor,
stark läppenna,
kort tjock täckjacka,
och buffaloskor,

så kanske det är jag.

4 kommentarer:

  1. ...eller jag!

    vet inte om kickers e så ute som du säger. modet verkar snarare snabbspola sig igenom olika årtal.. o buffalosarna e ju redan här.
    jag tycker du kommer klä förträffligt i bombarjackan... men jerry o elaine e ju inte direkt kickers, o kombinationen seinfeldt/kicker känns ju ganska läskig... hm..

    men om du börjar så följer jag.

    puss

    SvaraRadera
  2. Ja, att bli seinfeldkickers känns ganska långsökt... Hipsters och stora blommiga klänningar och stretchstövlar och jeans högt upp i midjan. Jävligt förvirrat. Men kanske kul.

    SvaraRadera
  3. Tjackade precis en bombarjacka!

    SvaraRadera
  4. Var ute med Lotta K för 5 veckor sen då hon var klädd på pricken som en kickersbrud.

    SvaraRadera