onsdag 31 oktober 2007

Öppna Kanalen



I hård konkurrens med TV4+ vinner Öppna Kanalen Stockholm priset som min favoritkanal. Här samsas frireligiösa kyrkor med olika organisationer baserade på etnicitet eller intressen som schack, prostatacancer, Miljöpartiet och falun gong.

Öppna Kanalen är demokrati när den är som bäst, och för etnicitetssuckers som mig är kanalen en outtömlig källa till glädje. Fredag- och söndagkvällar kl 23:00 sänds det persiska programmet "Hamsafar" (betyder något med resa). Tyvärr förstår jag inte ett ord eftersom det är helt på farsi, men programledarna brukar se väldigt bra ut och ha roligt. De verkar prata om aktuella nyheter och diskutera dem lite lättsamt. Programmet varvas med persiska musikvideos, som ser ut ungefär som arabiska musikvideos fast lite mörkare i tonen.

Ett annat bra program som jag tyvärr inte vet namnet på är med en pastor med mustach som pratar spanska. Han ser både sträng och förtroendeingivande ut och brukar ha med sig ett ungt snyggt par som någon slags gäster eller religiösa förebilder. Han pratar mycket om Jesus och Gud.



Det finns också många program där folk dansar, det är väldigt många som dansar i grupp i hemlandets kläder och de dansar väldigt länge. Annars är det mest studioprogram på olika hemspråk som jag önskar att jag kunde.

Det farligaste programmet är ett med en man som ser ut som Buddha. Han glänser av svett, är lite tjock och pratar inför en väldigt stor publik. Han pratar om andlighet, det verkar pågå någon slags väckelsemöte men trots att jag sett honom flera gånger har jag inte förstått vilken religion han förespråkar. Han är i alla fall väldigt karismatisk och man tror på allt han säger.

För intresserade kan jag berätta att vem som helst kan köpa en timmes programtid på Öppna Kanalen Stockholm för 3000 kronor, alternativt bli medlem i kanalen för 9400 kronor per år. Då får man 52 sändningstimmar på köpet. Ärligt talat, vad väntar vi på?

2 kommentarer:

  1. okej! vilken programtid ska vi claima? jag antar att du gärna vill göra ett program i "dans i hemlandets kläder"-kategorin..

    SvaraRadera