söndag 7 september 2008

Roxanne's Revenge

Igår var vi och såg Bahamadia, Roxanne Shante och dj Shortee på Yes på Mosebacke. Kvällen hette "the Ladies of Hiphop!".

Konserten börjar sent, typ vid tolv halv ett. Innan dess är det, vad jag kan se i alla fall, en snubbe som dj:ar. I drygt tre timmar. Det här med "the Ladies" gällde alltså bara huvudakten. Härligt!

När Bahamadia äntligen går på scen rappar hon sjukt fort och kör sina låtar med slutna ögon. Jag blir helt fascinerad av henne. Och inser hur jävla svältfödd man är på att se kvinnliga hiphopartister. I alla fall på Yes. Där är det så grabbigt så man storknar. Jag undrar om inte dj Shortee var den första bruden som dj:at där nånsin? I alla fall de år som jag har gått dit.

I alla fall, jag står och är helt lyckligt; Bahamadia är grym. Och är smärtsamt medveten om att det kommer dröja en sådär fem år till innan det spelar några brudar där igen. Mapei spelade där typ 2006, men om ingen kidnappar henne tillbaka från performancevärlden vet jag inte vem som ska axla manteln efter min namne.

Sedan spelar Roxanne Shante. Och jag är inte lika lycklig längre. Det är något med att hon har typ samma kläder som under sin storhetstid och kör exakt samma låtar. Inget nytt material, inte på hennes myspace-sida heller. Samma uttryck, samma gamla diss av Queen Latifah, MC Lyte och Monie Love. Men visst. Hon är cool hon med, det är bara det att jag får en lite bitter eftersmak i munnen.

Så tänker jag att det är väl bra att hiphopen, och framförallt en kvinnlig artist, nu kan casha in på gamla framgångar på samma sätt som rocken gjort i decennier. Men så blir det också ungefär lika kul som den femtielfte återföreningen med Kiss.

När Roxanne Shante har gått av scenen säger dj Shortee exalterat i micken "Isn't it amazing, she still sounds like on the records!!"

Men vad hände sen? Varför kör inte Roxanne Shante något nytt material, vad har hon gjort sen storhetstiden på 80-90-talet?

Jag googlar lite. Sen skäms jag för att jag varit lite dissig. För på allmusic.com står det klart och tydligt:

"Shanté retired when she was 25 to focus her attention on obtaining a higher education. She went on to receive a Ph.D. in psychology, eventually running her own practice and building a family in New York. She stayed involved with the entertainment industry by being a mentor to young, female rappers and taking part in a series of Sprite commercials that highlighted freestyling hip-hop artists."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar