tisdag 25 december 2007

Brev till mobiloperatören

"Hej Tele2,

jag skriver till er med anledning av att jag har försökt välja ett mobilabonnemang hos er. Jag har tittat igenom de olika slags abonnemang ni erbjuder, och jag måste säga att jag blev mycket besviken då jag inte kunde hitta ett alternativ som passar min målgrupp.

Som trogen kund hos er blev jag givetvis upprörd.

Det jag undrar över är varför ni som mobiloperatör vill lägga er i mina umgängesvanor? Till exempel känns ert alternativ "Kompis" vid en första anblick fördelaktigt, eftersom man då ringer i princip gratis till alla i ert nät. Men nu har jag insett att ni med "Kompis" riktar in er på en kristen och parnormativ målgrupp. "Kompis" känns endast fördelaktigt för dem som lever i en fast relation, vilket kanske inte alla gör! Hur ska alla dem som byter "umgänge" och "umgängeskrets" ofta kunna känna sig nöjda med "Kompis"? Jag vet till exempel inte vilken operatör mina vänner har. Nej, där skulle månadskostnaden skjuta i höjden, så att säga.

Då kanske ni svarar att ni också erbjuder alternativet "Player", men här vill jag genast sätta ner foten! Hur kunde ni använda ett så laddat och negativt ord som "Player" för detta abonnemang? Jag känner inte igen mig i den beskrivningen, alltså "Player", och känner därför att ej heller detta abonnemang är för mig. Jag känner snarare att jag tar illa upp, och undrar vad ni på Tele2 har emot människor som väljer att ringa till många olika människor med olika operatörer?

Som ett sista alternativ erbjuder ni också "Snackis", som ni nyligen har lanserat. Ej heller i denna benämning känner jag igen mig. Jag snackar inte mer än någon annan, bara för att jag vill ha ett lägre minutpris!

För att inte tala om ert kontantkort "Amigos". Här känner jag mig, som en person med etnisk bakgrund, starkt diskriminerad. Som invandrare tar man mycket illa upp mot en nedlåtande benämning som "Amigos". Ska jag behöva skämmas för att jag väljer att ringa utomlands?

Sammantaget kan man också säga att det verkar bli billigare att ringa om man bara ringer till en enda mobiloperatör, något som jag upplever som starkt kränkande och diskriminerande. Jag lämnar härmed över bollen till er - varför vill ni diskriminera en stor grupp människor på detta sätt? Vi är många som vill ringa billigt, utan att för den skull bli utsatta för en nedlåtande behandling, eller få en skyhög mobilräkning bara därför att vi ringer till många olika.

Med vänlig hälsning. "

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar