måndag 17 december 2007

Studieteknik

Ibland känns det som om jag har pluggat i hundra år. Varje skola är ny och samtidigt så lik den förra. Lärare byts mot andra men deras frågor är desamma:

-Var är OH-apparaten?
-Hur funkar videon/ projektorn/ stereon?
-Hur ska vi dela 20 stenciler på 65 personer?

Det tar tid innan lektionen kommer igång. Vi är vuxna nu, det är meningen att vi ska betala hyran själva och några har barn eller är över 40 år. Ändå sitter vi bakom bänkar och har tålamod.

Meningen är att man ska lära sig saker när man pluggar. Men istället för att få svar på frågor väcks nya. Ingen ställer dem, och de förblir obesvarade. Jag kan inte koncentrera mig, de där frågorna lämnar mig ingen ro. Jag har undrat över dem så länge nu.

-Vad är en OH-apparat?
-Varför lär sig lärarna aldrig hur videon/ projektorn/ stereon fungerar? Vi vet ju, varför kan inte de lära sig?
-Vad betyder stencil?
-Varför häftar lärarna stencilerna i fel hörn, i högra hörnet istället för vänstra?
-Varför är det obligatorisk närvaro på det här?
-Varför ska vi läsa det här, det här är inte ämnet jag anmälde mig till?
-Varför har studentexpeditionen aldrig öppet?
-Varför har man en studentexpetion, en kårexpedition och en reception och en kompendieförsäljning? Varför inte bara ett kontor där alla sitter med generösare öppettider?
-Vad är poängen med grupparbete? Att man ska lära sig att det är någon som gör jobbet åt andra?
-Varför hamnar alla idioter i min grupp?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar