fredag 28 december 2007

Jennifer Anistons frisyr

Jennifer Aniston är överallt. Min frisör vill att jag ska ha samma frisyr som hon. Din frisör vill att du ska samma frisyr som hon. De som gör make-overs i "Go'kväll" på SVT vill att alla ska ha Jennifer Aniston-frisyren och Trinny och Susannah i "Stilakuten" på femman vill att deras offer ska ha den. Och hårmoden må komma och gå, Jennifer Aniston består.

De självutnämnda stilexperterna på allehanda kanaler lovordar unisont hur denna frisyr "ramar in" ansiktet, hur "kvinnlig" den är och hur trendig och rätt denna frisyr aldrig upphör att vara på kvinnor 35+ (och på mig).

Gissa varför? Jo, för det här är inte en frisyr som hotar någon. Det är en ofarlig frisyr som står i hörnet och ler. Det är en frisyr som inte ifrågasätter kvinnorollen, en frisyr som inte utmanar. Det här måste helt enkelt vara världens snällaste och absolut lydigaste frisyr.

Den kommer i flera versioner, vanligast är "den långa" (förekommer i senare säsonger av "Vänner") :


och den korta (tidiga "Vänner):

4 kommentarer:

  1. Det här var ju träffsäkert måste jag säga! Framförallt det att de flesta frisörer klipper Jennifer Aniston-frisyren TROTS att man uttryckligen ber på sina bara knän att slippa. Tror att jag ska ha mössa på mig nästa gång jag klipper mig.

    SvaraRadera
  2. Ja, ibland tror jag att det är en konspiration. Eller så är det ängsligheten för att inte klippa en tillräckligt "feminin" frisyr. Men vafan, om man har redan långt hår, behöver man understryka sin könsroll ännu mer? Skulle inte tro det... Kör på mössan..!

    SvaraRadera
  3. den är inte bara ofarlig. den har dessutom de små böjarna längst ned, vilket tillför lagom mängd "sex" och ruffnezz (jag vet inte heller vad jag pratar om)... iaf om man är en kristen fanatiker. vilket ju typ alla är innerst inne.

    SvaraRadera
  4. Jag tror att dom ruffinezziga (?) lite provokativa böjarna längst ner vägs upp av den fina "naturliga" bruna hårfärgen med en lätt solkysst nyans. Det måste ju vara därför hon går hem hos alla.

    SvaraRadera