tisdag 16 december 2008

Christian Walz versus Salem Al Fakir

Det är inte bara för att han är snygg som jag varit svag för Christian Walz ända sedan 1999 och "Lovin' is all right". Jag har verkligen tyckt att han har gjort bra och snyggt slickad musik. Jag ska villigt erkänna att jag också tyckte om förra skivan "Paint by numbers".

Fram tills nu, och den där låten "What's your name?" som går på radio. Det är nämligen omöjligt att förstå att det är hans låt. Det låter ju som Salem Al Fakir, rakt av.

Sången, produktionen, låtuppbyggnaden, rösten - allt.

Har månne Salem Al Fakirs ande intagit Christian Walz kropp? Är det det här som kallas korsbefruktning? Eller har Salem Al Fakir med våld släpat in sina klaviaturinstrument, sin fiol och sin stråkkvartett i Christian Walz studio?

Säkert är i alla fall att även Christian Walz har gått ner sig i popträsket. Med andra ord ännu en artist som inte förstår att han borde göra rnb.

2 kommentarer:

  1. de gick på af båda två, salem i en parallellklass och christian waltz tror jag gick tre år över, eller kanske två. kan det vara sambandet? he was swing into another corpus eller nåt.

    SvaraRadera
  2. Så kan det säkert ligga till. Tänkte på corpus när jag hörde låten. Men jag undrar då vem som intar Salem al Fakirs kropp medan hans ande är i Christian Walz? Kanske Eric Gadd?

    SvaraRadera