torsdag 4 december 2008

Radikal praktik eller brev till Maria Sveland

Maria Sveland som skrivit "Bitterfittan" har ett program i P1 som heter "Heliga Familjen". Där intervjuar hon andäktigt Birgitta Stenberg om hur det är att ha öppna relationer. Där sänds en slags radiokonst som handlar om kvinnor som sticker ifrån sina heterosexuella kärnfamiljer. Där berättar Yvonne Hirdman att familj betyder "liten husslav".

Jag har också läst en intervju med Maria Sveland. I den där lilla faktarutan stod det att hon är gift med en man, och bor och lever med honom och ett eller ett par barn i en bostadsrätt. Det stod också att hon drömmer om att bo i lägenhetskollektiv.

Och inget fel med det. Jag tycker inte att man tvunget måste leva som man lär. Jag vet att det är sjukt svårt att bryta mot samhällets normer.

Men ändå - jag blir galet provocerad. Kvinnan har i princip gjort karriär på att kritisera kärnfamiljsidealet, samtidigt som hon själv lever i en. Hon säger att hon drömmer om lägenhetskollektiv, ändå bor hon kvar i sin bostadsrätt. Vad fan ger det för budskap?

Maria Sveland, om du läser det här kan jag på rak hand ge dig tre tips på lägenhetskollektiv i Stockholmsområdet dit du kan flytta med eller utan din man.

Maria Sveland, om du läser det här kan jag tala om för dig att jag har levt och fortfarande lever ett liv utanför kärnfamiljsnormen. Först helt ofrivilligt, sedan helt självvalt. Om du vill göra en andäktig intervju med mig är det bara att slänga iväg ett mail.

Maria Sveland, om du läser det här kan jag tala om för dig att jag och mina vänner redan lever din dröm.

Maria Sveland, du är välkommen på ett besök i mitt och mina vänners liv för en crash course i ett liv med andra ideal. Sedan kanske du kan sluta drömma om ditt lägenhetskollektiv och kanske till och med våga flytta dit?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar