torsdag 4 december 2008

Vitare musik

Jag tillhör dem som tycker att Robyn gjorde bättre musik i början av sin karriär. Jag tycker hon låter som allra bäst i superkommersiella "Keep this fire burning" eller funkiga "Main thing" och "Play". Jag tycker om när hon wailar, jag vill att hon ska fortsätta göra rnb.

Efter senaste skivan som kom för ett par år sen har jag dock insett att hon har gått electro för gott. Troligen kommer hon aldrig mer göra rnb, och jag har hoppats förgäves. Robyns utveckling är också något som har hyllats av musikrecensenter. Electro är tydligen lika med bra, även om jag inte för mitt liv kan förstå det. Syntfrisyr är tydligen häftigare än 90-talsläppglans och Calvin Klein-trosor som syns under ett par baggy jeans, även om jag inte tycker det.

Och efter att ha läst DN:s recension av Kanye Wests nya skiva, står det klart att trenden gäller för svart musik överhuvudtaget. Svart musik ska tydligen bara bli vitare. Spelar ingen roll om du gör hiphop eller rnb, du bör i vilket fall skaffa syntfrisyr och plocka fram autotunern för att ligga i tiden.

2 kommentarer:

  1. det här verkar gälla rent generellt.
    kocky började som producent åt tunga hiphopare som beatnuts, nu gör han tråkelectro. samma gäller kyaal som gjort otalet riktigt grymma remixer på exempelvis petter och neyo, han satsar också på electro. tråkigt.

    SvaraRadera
  2. Kan inte riktigt hålla med. Synt och hiphop gick ju länge hand i hand och house var ju musik av svarta för svarta. Problemet kanske inte är att svarta börjar göra vit musik utan att dom inte gör den musiken du vill höra?

    SvaraRadera