tisdag 2 december 2008

Tjuvlyssnat

För några veckor sedan skrev jag en artikel om hur Säpo i mer än femtio år genom den så kallade tvångsmedelslagen haft rätt att lyssna av folk som inte tycker som dem. Detta utan att begära tillstånd från åklagare. I oktober utökades lagen till att gälla fler brott.

Nu har jag förstått att en kompis som jag ofta pratar med i telefon är avlyssnad. Först hörde jag bara hur det klickade till och brusar på ett sätt som jag inte har hört förut. Jag frågade min kompis varför det lät så konstigt. "Det är väl någon som lyssnar", sa han lite lamt.

Det där har inte slutat, det fortsätter: samma brus med jämna mellanrum, samma distinkta klickljud ungefär var tredje fjärde minut när vi pratar.

Jag inser att jag varit naiv som inte tagit det där på allvar förut, kompisar som inte vill prata om vissa saker i telefon, folk som tar ut batteriet ur sin avstängda mobil för att inte bli avlyssnade.

Säkerhetspolisen har följande paroll på sin hemsida: "Vi skyddar Sverige och demokratin". Det som de kallar demokrati, kanske ska tilläggas. Jag föreslår att Säpo byter slogan till: "Vi lyssnar av dig och dina vänner". Det vore mer träffande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar