lördag 8 mars 2008

Tvåsamhet



För mig kan det här med tvåsamhetsnormen kännas som en dammsugare där munstycket är bortplockat. Där sugs människor med full kraft upp i det där röret och försvinner in i dammsugarens mystiskt mörka innanmäte. Och själv går jag omkring och sopar, typ.

Men det är inte ens halva sanningen. För tvåsamhetsnormen är just en norm, eller en ideologi, en religion och framförallt en politik. Det är inte jag som har kommit på det där med att den romantiska, heterosexuella kärleken har fått ersätta religionen i vår kultur, men den som kom på det var smart.

Verkligheten ser annorlunda ut än religionen. Mer än hälften av alla hushåll i Sverige består enligt diagrammet ovan av personer som inte ingår i termen "sambor". Det kan också sägas såhär:



Det tål att sägas igen: ensamhushåll står för majoriteten av alla hushåll i Sverige. Vilket betyder att den som är ensamstående knappast står ensam.

Det tål att tänkas på när man dagligen översköljs av reklam för olika matchmaking-sajter och filmer där romantik är religion. Det tål att tänkas på när samhällets självklara antagandet om människor, framförallt kvinnor, som inte lever i en heterosexuell traditionell parrelation, är misslyckade och helst av allt vill "träffa någon". Det tål att tänkas på nästa gång du som tjej får frågan "har du pojkvän?"

(Översta diagrammet från denna veckas Arbetaren, undre från SCB.se)

4 kommentarer:

  1. Det var mig en fin jämförelse med parrelationer, dammsugare och sop

    SvaraRadera
  2. Man tackar! Jag tror att de har missat just den analogin i Sex and the City.

    SvaraRadera
  3. Va fan, här jobbar man och skannar och spenderar typ en timme på scb.se och sen får man inte ens ett tack! Skam på torra land.
    Tur för dig att jag tar så mycket glädje iatt få bidra till revolutionen.

    SvaraRadera
  4. Oh no! Jag stod i valet och kvalet, visste inte om du ville skylta med ditt namn. Men bättre sent än aldrig: Tack till Erik för idé och research.

    SvaraRadera