torsdag 27 mars 2008

De vill få mig att tro att jag blir dummare med åren

De vill få mig att tro att jag blir dummare med åren. På gymnasiet gjorde jag andragradsekvationer, beräkningar på kvartilavvikelser och lärde mig sannolikhetslära. Men när jag sedan ska läsa statistik på universitetet, har de missat något avgörande. De har missat det här med pedagogik. Med andra ord förstår jag ingenting av det jag tidigare kunde på mina fem fingrar.

För på universitet vet de inte att man bör: A: Introducera ett begrepp B: Förklara vad det betyder och innebär C: Visar hur detta tillämpas i ett antal exempel D: Logiskt förklara hur och varför det ska tillämpas så, och inte på något annat sätt E: Ge studenterna ett antal uppgifter att lösa på egen hand.

Istället tar de två tre mossiga gubbar, ställer upp dem på rad framför OH-apparaten och låter dem mumla i skägget om "Chi-square" och "Cramer's V" och sedan helt plötsligt och utan någon som helst förvarning, slänga upp en lång jävla matematisk formel och säga: "men det här är ju elementärt!"

Det här visar tydligt att jag är så illa tvungen att lägga mina planer på att starta solarium och videobutik på hyllan. Jag måste helt enkelt lägga krut på det mest akuta, det vill säga starta en kurs i pedagogik för dem som undervisar på JMK.

(Ni som köpt klippkort får givetvis pengarna tillbaka).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar