tisdag 11 mars 2008

"Kunder och arbetskamrater har sagt till mig att jag alltid verkar ha ett leende på läpparna."

Systembolaget söker sommarpersonal. Man söker via deras hemsida, lägger upp sitt CV och i slutet kommer några frågor. Den sista frågan lyder: "Anser du att Systembolagets monopol på vin- och spritförsäljning ska finnas kvar i Sverige?" Svarsalternativen är ja och nej. Efter att man skickat iväg alltihop får man ett automatiskt mailsvar med en inbjudan till ett test.

Frågorna är i formen av påståenden, som man besvarar med alternativ på en skala mellan "stämmer inte alls" upp till "stämmer exakt". Här är ett axplock av frågorna:


Kunder och arbetskamrater har sagt till mig att jag alltid verkar ha ett leende på läpparna.

Jag vill inte sänka takten, eftersom jag trivs med ett högt tempo.

Om någon är otrevlig mot mig, hjälper det att vara otrevlig tillbaka och att sätta dem på plats.

Andra människor frågar mig varifrån jag får all min energi.

Människor behöver inte bry sig om andra så länge de sköter sig själva.

Efter denna uppvärmning kommer ett antal frågor där man ska sätta sig in i ett antal beskrivna situationer, och ange hur man skulle handla i varje situation.

Du har nyss köpt en stereoanläggning och vill gärna spela på hög volym för att testa den. Du bor emellertid i en lägenhet som är mycket lyhörd. Du skulle:
1. Definitivt
2.
Troligtvis
3. Eventuellt
4. Troligtvis inte
5. Definitivt inte
spela din nya stereoanläggning på hög volym och njuta av musiken.

En kund kommer fram till dig och tilltalar dig på ett språk som du inte förstår. Du skulle:
1. Definitivt
2.
Troligtvis
3. Eventuellt
4. Troligtvis inte
5. Definitivt inte
använda gester för att visa att du inte förstår kunden.

Du går längs gatan och ser ett barn som tappat sin glass

och som gråter. Du skulle:
1. Definitivt
2.
Troligtvis
3. Eventuellt
4. Troligtvis inte
5. Definitivt inte

fortsätta att promenera som om ingenting hänt.


Jag undrar vilka de vill sortera bort med det här testet. De icke läskunniga kanske?

1 kommentar:

  1. dom vill sortera bort psykopater som nallar för mkt av lagret och säljer ut till kidsen

    SvaraRadera