lördag 15 mars 2008

Orka

Jag orkar inte. Jag blir så trött.

Varje klass jag går i är ny och varje klass är densamma och jag är också samma som förut. Därför borde jag väl inte förvånas. Ändå gör jag det gång på gång.

Den här misstron mot feminismen. Det här ifrågasättandet av vikten av ett genusperspektiv. Få tycker att det är någon poäng att ha med ett genusperspektiv på kurser på universitetet, något som det är lag på men som ändå glöms bort. Gång på gång. Folk verkar istället tycka att det är "för mycket genus". Men vilken skola går de i? De måste gå i någon annan skola än jag. Jag letar och letar och tittar i hörnen och under sängen. Men, inget genusperspektiv här, inget genusperspektiv där.

Problemet ligger också högre upp. Universitetet har uppenbarligen misslyckats med att förklara VARFÖR det är viktigt att ha ett genusperspektiv, eller VAD ordet betyder. Folk tror att genus betyder "typ kvinnor". Och eftersom det är fult att vara feminist, fult att tala om jämställdhet, och ännu mer tabu att ifrågasätta varför män överallt tar mer plats än kvinnor, så är det ju fult med genus också. Så enkelt reducerar man ett för mig livsviktigt perspektiv till något som kan föraktas, ifrågasättas och förkastas.

Det är som de här som säger att samhället är jämställt. Vart bor de någonstans? Än en gång, jag vill flytta dit! Ge mig adressen! För det kan inte vara Sverige. Spelar ingen roll om man jobbar som vårdbiträde, läkare, journalist eller kassör. Kvinnor som grupp tjänar i genomsnitt 80% av vad män tjänar som grupp.

Men det är ju såklart alltid lättare att låtsas som om man är lika mycket värd. Det är lättare att intala sig själv att man har samma möjligheter. I alla fall tills man slår i glastaket. Kanske då att informationen går in.

För mycket genus? Var? När? Hur? Och var var jag då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar