lördag 22 mars 2008

Cramer

Jag läser om statistik i skolan och på föreläsningarna envisas de med att hänvisa till "Cramer's V". De säger att det är något slags mått på om statistik är säker eller ej. Mer än så har jag inte greppat, trots att det börjar lida mot tenta. Istället har några klasskamrater och jag börjat spekulera i vem denna Cramer egentligen var, och vad det var för slags "V" den personen upptäckte. En klasskamrat hävdar till exempel att denna Cramer är hennes släkting, som "upptäckte" Cramer's V i samband med sina matematiska experiment. En annan teori som har börjat ta form är att Cramer's V i själva verket hör ihop med en sexuell laddning. Cramer's V kan där sägas vara en slags slagruta, som anger riktningen för denna sexuella laddning.

Ibland fastnar jag i tankar om vad "Cramer's V" är, hur det uppkom långt före Kristus, glömdes bort för att återupptäckas under 1900-talet. Sådana stunder är som att syssla med automatisk skrift eller något - det är inte jag som formulerar mig, någon sköter detta åt mig och själv blir jag till en budbärare med den enda uppgiften att skriva ner berättelserna och teorierna om Cramer's V och bevara dem åt eftervärlden. Detta skulle kunna se ut såhär:

"Redan de gamla egyptierna kände till Cramer's V och dess speciella användningsområden. Cramer's V används som en slags nyckel till att mäta olika samband. I otaliga experiment använde de gamla egyptierna V:t för att räkna ut bästa formen på en pyramid, där de skulle lägga sin framlidna härskare som kallades Faraonen. Cramer's V hanterades som den hemlighet den var, och gick muntligen i arv från far till son. Under den stora sandstormen som skördade många dödsoffer på 200-talet före Kristus bröts den muntliga kedjan, och Cramer's V föll i djup glömska.

Begraven tillsammans med hieroglyfer, sfinxer och papyrusrullar verkade det som att Cramer's V aldrig skulle se solens ljus igen. Under medeltidens mörka era hade man inte heller några tankar på något sådant som egyptisk matematik. Ingen hade kunnat tro att Cramer's V skulle få sin återkomst på en liten kammare i 1940-talets Stockholm..."

(fortsättning följer)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar