lördag 14 juni 2008

Jag träffade en rastafari

I höstas var jag och en vän på firandet av Haile Selassies kröningsdag (Haile Selassie Coronation Day). Firandet ägde rum i en föreningslokal i en förort söder om Stockholm. Några mer kända namn inom Sveriges reggaescen skulle spela; det var Million Stylez och Governor Andy om jag inte missminner mig. Inbjudan fick jag via sms från en bekant, som dock själv uteblev från nämnda fest.

Jag och min kompis kom ganska tidigt till lokalen. Vi slogs genast av att de som stod i dörren och garderoben hade samma slags klädedräkt och samma ljusblå nyans på kläderna. Min kompis frågade, frimodig som han är, vad detta betydde. Han fick ett vänligt svar om att inom rastafarikulturen har årets månader olika färg, och blått var denna månads färg.

Jag kommer ihåg att det var väldigt mörkt i lokalen, även senare när artisterna uppträdde. Lokalen var halvtom och folk gick mest ut och in hela tiden. Annars minns jag av den kvällen att de spelade sjukt bra musik, sådär så jag var tvungen att påpeka det hela tiden och gå och fråga dj:n vad det var för låt han nyss spelade.

Känslan av att vara på ett sektmöte var också närvarande under kvällen. Jag och min vän kände oss lite malplacerade i sammanhanget. Det var mycket dreads. (Vi fick heller inga ragg.)

Ett par veckor efter den här festen ringer min bekant som skickade sms:et. Vi pratar lite, och jag berättar att jag var på Selassie-festen, och undrar vad han hade för sig. Han berättar att han inte hann komma förrän festen nästan var slut. Och det är nu jag begår en blunder.

Jag säger att jag tycker det var lite skumt på festen, det att det kändes lite som ett sektmöte; att de som stod i dörren hade samma nyans på kläderna, att det var så mörkt till och med på scen när Million Stylez spelade. Då säger min bekant: "Känner du till the 12th Tribe of Israel?" och jag säger "nej?" och han säger "det är en rörelse, vi är rastafaris, vi tror på Haile Selassie".

Men kanske är man van vid ett sånt bemötande som rastafari, för vad jag vet blev han inte alls sur för att jag ifrågasatte hans religion. Det är kanske den typ av lugn man får av att vara med i en sekt?

2 kommentarer:

  1. 12 Tribes of Israel är ingen sekt. Vad grundar du det på?

    SvaraRadera
  2. De gör hon väl för att alla klär sej likadant.
    RastafarI är ingen sekt, de är en levnadstil och övertygelse. Jag som RastafarI skulle aldrig klä mej i likadana och samma färgs kläder som den andra. Jag och Jag är unik skapelse av den högste.
    Ursprungliga människan är från sion, där varge blomma ser olika ut i harmonin med naturen och i enhet med Jah RastafarI fadern av skapelsen.
    Dawta of Zion

    SvaraRadera