söndag 8 juni 2008

Killar som skämtar om brytning på SR Metropol

Jag har ett ambivalent förhållande till SR Metropol. Det kan bero på att jag mest lyssnar på den på dagtid på lördagar och söndagar. På lördagar är det Martin Bentancourt som pratar i radion, på söndagar är det Houman Sebghati. Båda kan sägas gå under titeln hiphopartist slash programledare. Först och främst vill jag säga att det är tråkigt att man inte kan leva på hiphop i Sverige, utan att alla rappare måste jobba med media. Är det här någon form av AMS-projekt?

I alla fall. Bentancourt hade jag svårt för i början, men nu börjar jag fatta grejen. Han är smart, och rolig på ett smart sätt. Houman Sebghati känns lite mindre självklar. Ibland säger han saker som är så sjukt smarta och insiktsfulla att jag faktiskt rycker till. Andra gånger är han, för att citera en kompis, helt oprofessionell.

Det är egentligen väldigt olika ton i Bentancourts och Sebghatis program, men de har ändå flera saker gemensamt. Bentancourt kör mycket grejer som bygger på skämt om olika slags brytningar. Han, eller om det är någon annan, gör en oslagbar latinobrytning som har en nästan beroendeframkallande effekt på mig. Sebghati kör med nyheter från Hässelby, och lite loja imitationer av hur "svennar" och "invandrare" kan prata.

Jag tycker såna skämt är jätteroliga. Men mitt skratt fastnar lite i halsen. De som kör de där skämten, och de som härmas, är uteslutande män.

Pratar inte tjejer med brytning? Kommer inte tjejer från förorten? Får inte tjejer skämta om invandrarskapet i SR?

Är det ens meningen att jag ska tycka att det är roligt? Jag menar, jag är ju inte inkluderad. Det är lite som att titta på herrfotboll. Man tittar in på matchen, och står obevekligen utanför hela jävla konceptet.

Det är verkligen som Nour El-Refai sa i ett debattprogram om kvinnliga komikers vara eller icke vara (ja, det var verkligen den frågeställningen som programmet utgick ifrån): "Det är som om jag har fittan i ansiktet".

Precis så är det. Men jag börjar tröttna på att Bentancourt och Sebghati trycker upp sin kuk i ansiktet på mig varje helg. Utan att det kommenteras, ifrågasätts eller ens erkänns att det är precis så det går till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar