tisdag 15 juli 2008

Det går inte att sjunga med i rnb

Jag såg den här videon på MTV när den kom, och blev helt imponerad av hur Usher dansar som värsta Michael Jackson. Låten gillade jag också, men även om den är sådär hittig så insåg jag snabbt att det inte går att sjunga med. Man hinner helt enkelt inte med i texten, plus att det är omöjligt att sjunga tre stämmor samtidigt: "hey ladies, hey fellows" och "pop pop" och "you know they're only jealous...". Man är ju inte mer än människa.

Och det är ett grundläggande problem med rnb. Jag vill inget hellre än ge hals, men det går ju bara inte. Otaliga gånger har vi gett oss i kast med Destiny's Child och Justin Timberlake på olika karaokeställen, bara för att inse att man får vara glad om man träffar någorlunda rätt i refrängen.

Jag antar att man måste åka på fler än ett sånt där rnb-bootcamp för att lära sig, och "Pop ya collar" med Usher är det ultimata exemplet på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar