måndag 21 juli 2008

Reaktionär public service

Inte nog med att SR på fullaste allvar kör program som "Helgmålsringning". Till Radiohjälpens fonder hör sedan drygt tio år tillbaka "Kronprinsessan Victorias fond" (även den på fullaste allvar), som beskrivs enligt följande på SVT:s hemsida:

Radiohjälpen startade 1997 en insamling för stöd till funktionshindrade och kroniskt sjuka barn och ungdomar i Sverige genom Kronprinsessan Victorias Fond. (...)

Insamlingen uppmärksammas framförallt i Sveriges Television och i Sveriges Radio under sommarmånaderna och då med fokus på 14 juli som är Kronprinsessans födelsedag. (...)


Att möjligheten att erhålla medel ur fonden är mycket uppskattad av föreningar vittnar alla tackbrev om som Radiohjälpens kansli årligen mottar. (...)

Det här är ju nu ingen nyhet. Men jag tycker det är ganska provocerande att SVT fortsätter göra reklam för den här fonden år efter år. Är det inte nog snart? Har vi inte kommit längre än såhär?

Jag hatar välgörenhet. Och det enda som Victoriafonden bidrar till, liksom all annan välgörenhet som också borde vara skattefinansierad, är att upprätthålla en bild av att samhället i stort inte har ansvar för alla. Bilden som träder fram är här att en del grupper, som funktionshindrade eller hemlösa, inte har rätt till skattemedel för sina behov, utan ska vara utlämnade till enskilda människors "välvilja".


Ibland undrar jag om det är en modern myt, men jag hörde om ett gäng funktionshindrade vänsteraktivister som startade en egen fond som svar på Victoriafonden. Den här fonden skulle bidra till en aktiv fritid för prinsessan Victoria istället. Jag tycker det är en mycket vacker historia. Om någon har postgironumret får ni gärna kontakta mig så gör jag en inbetalning å det snaraste.

2 kommentarer:

  1. Det är inte en myt. Det var typ funktionshindrades ungdomsförbund eller liknande. Det var just formuleringarna om en meningsfull fritid som dom lackade ur på.

    SvaraRadera
  2. Det är inte en myt. Det var typ funktionshindrades ungdomsförbund eller liknande. Det var just formuleringarna om en meningsfull fritid som dom lackade ur på.

    SvaraRadera