lördag 5 juli 2008

Dinosaurier



När jag var liten gick jag i Montessori-klass. Det var en slags pedagogik som gick ut på att blanda barn i olika åldrar, från ettan till trean, i mindre grupper. Jag minns att vi hade mycket personal, som var ganska oengagerad, så att det trots personaltätheten kändes som om vi lämnades vind för våg. Vi fick välja vad vi skulle jobba med. Jag tyckte inte om matte, så jag räknade inte matte alls.

Jag minns att vi fick lära oss väldigt mycket om den förhistoriska tiden. Den hette saker som jura-, tria- och krita-perioden, och det var då som dinosaurierna levde och det fanns trilobiter i vattnet. Jorden hade skapats genom den enorma explosionen Big Bang, och stegvis hade liv uppstått. Dinosaurierna dog sedan ut, men man visste inte riktigt varför det var så.

För att lära oss om det här fick vi rita långa papper med jura-, tria- och kritaperioden, och färglägga dinosaurier och trilobiter med färgpennor.

Men sedan fick vi lära oss om kristendomen. Alla i klassen var med på kristendomsundervisningen utom två stycken. De var med i Jehovas vittnen, och därför skulle de inte lära sig om kristendomen. På kirstendomsundervisningen fick vi lära oss att liv på jorden hade uppstått under sju dagar, och Gud hade skapat Adam och Eva under någon av dessa dagar. Djuren hade kommit alla på en gång, som de ser ut idag. Det nämndes inget om några dinosaurier.

Någon i klassen, inte jag, dristade sig till att fråga hur det egentligen låg till. Hade jorden uppstått genom Big Bang eller genom Guds hand? Hade det överhuvudtaget funnits några dinosaurier? Hur låg det till egentligen? Min klasskamrat fick det något lama svaret att det beror på vad man tror på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar