torsdag 17 juli 2008

Det är jag som är personalen

Det är jag som är Personalen på det här bygget! Det betyder att jag är åtminstone normalbegåvad (dock inget som chefen undersökte närmare på anställningsintervjun) och inte utvecklingsstörd. Det betyder att jag inte bor på den här gruppbostaden, jag gör faktiskt inte det, jag går bara hit och jobbar och sedan går jag hem igen. Jag har ett eget hem, där jag gör allting själv, tro det eller ej.

Att jag är Personal innebär att jag ansvarar för att maten blir lagad och serverad. Det är jag som steker upp 1000g Coop Extra Pytt i panna (Biksemad), lägger upp rödbetor och lånar ägg från den andra gruppbostaden. Det är jag som säger "varsågod!" och "lek inte med maten!". Det är jag som torkar av bordet efter maten och sätter på kaffet. Det är också jag som kommer på att jag har haft det här jobbet förut, det kanske var någon annanstans men det handlade alltid om wettextrasor, svagt kaffe och kletiga bord.

Jag är personalen på det här bygget. Det betyder att när någon boende tafsar på mig, säger jag "håll dig på avstånd" och när någon boende tafsar på någon annan boende säger jag "låt bli Inga-Lill!"

Det är jag som, efter önskemål från de boende, sätter på videon med "Rhapsody in rock" från Dalhalla. Det är jag som förklarar att det där är LaGaylia Frasier, och det är fortfarande hon i nästa låt fast nu har hon bytt kläder.

Det är jag som har nycklar i fickan och det är jag som säger "lägg inte upp fötterna i soffan". Det är jag som delar ut medicin på bestämda klockslag. Det är jag som säger "nu stänger vi allrummet för kvällen, nu får ni gå in till er", och det är jag som går och lägger mig i jourrummet och försöker sova. Det är jag som vaknar på natten av att några andra i hyreshuset, inte någon av de som bor på gruppbostaden, har sex länge och höggljutt. Det är väldigt lyhört.

Det är jag som ska vara den normalbegåvade, vuxna och ansvarsfulla. Det är jag som ansvarar för de här människorna, det är jag som ställföreträder Samhället, Kommunen, LAS och, gudbevars, Distriktssköterskan med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar