onsdag 30 juli 2008

Rätt beslut

Att jobba är att hela tiden fatta olika beslut. Ofta handlar det också om att fatta beslut som man inte har nog med utbildning, kunskap, erfarenhet eller lön för att ta ställning till.

Frågorna som uppkommer är av vitt skilda slag. Det kan vara allt ifrån "går det här paketetet ner i brevlådan eller ska jag avisera det?" till "hur sent kan jag ge den här personen sin kvällsmedicin?" eller "hur länge ska jag steka den här köttfärsen och hur mycket chili kan jag ha i?"

Man skulle säkert kunna argumentera för att det är just det här som utgör jobbet, att man får betalt för att fatta de där besluten. Men jag är så upptagen med att göra saker och ting RÄTT, som om det fanns en utstakad väg jag skulle hitta, att jag har svårt att se det som att det är okej att beslutet vilar på mig.

Det är en bedömningsfråga om paketet går in i brevlådan. Om man trycker till ordentligt kanske det gör det. Eller, om man ringer på dörren kanske personen som bor där öppnar och kan ta emot paketet i handen. Det kanske inte är hela världen om du måste cykla tillbaka med brevet i postväskan och avisera det till nästa dag. Och det kanske är helt okej att steka köttfärsen för länge med för mycket chili i.

Jag har dock svårt att bedöma vilka beslut som är viktiga, och vilka som kvittar. Att avgöra hur stort paketet är, eller hur jag ska krydda köttfärsen, kan för mig te sig lika livsavgörande som att avgöra om jag gett rätt person rätt medicin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar